بازداشتگاه صورتی

آیا تاکنون به میزان اثراتی که محیط بر رفتار و زندگی شما دارد فکر کردهاید؟ آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که بخواهید با رفتاری مدیریتشده فرد یا افرادی را برای موضوع خاصی تحتتأثیر قرار دهید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، احتمالا دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید که چطور بهطور کامل تحتتأثیر محیط اطراف نباشید. همچنین ممکن است به یادگیری اثرگذاری مثبت بر محیط اطراف نیز علاقهمند باشید.
فهرست مطالبی که در این مقاله میخوانید:
درباره نویسنده کتاب بازداشتگاه صورتی
آدام آلتر (Adam Alter) نویسنده جوان و متولد سال ۱۹۸۹ میلادی است. او مدرک دکتری روانشناسی خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده است. آلتر در حال حاضر هم بهعنوان نویسنده و سخنران و هم بهعنوان استاد دانشگاه فعالیت میکند. او در دانشکده بازرگانی استرن در دانشگاه نیویورک مشغول به تدریس است.
یکی از معروفترین سخنرانیهای آدام در سال ۲۰۱۷ و در برنامه ساعت خبری در شبکه پیبیاس پخش شد. این سخنرانی درباره علت اعتیادپذیری شدید گوشیهای هوشمند و ضرورت کاهش استفاده از آن بود.
آلتر علاوهبر چاپ مقالات معتبر، تاکنون دو کتاب نوشته که هر دو کتاب جزء پرفروشترینهای نیویورکتایمز هستند. «لطفا زامبی نباشید (وسوسه مقاومتناپذیر فضای مجازی)» کتاب دیگر این نویسنده است. برای آشنایی بیشتر با این نویسنده جوان میتوانید به وبسایت شخصی او مراجعه کنید.
درباره کتاب بازداشتگاه صورتی
کتاب بازداشتگاه صورتی درباره بعد پنهان زندگی انسان نوشته شده است. اثرپذیری از دیگران همان بعدی است که نویسنده آن را هدف گرفته است. اغلب ما معتقدیم که از محیط اطرافمان اثر چندانی نمیپذیریم؛ همچنین از اثری که بر دیگران میگذاریم هم اطلاعات کافی نداریم.
بازداشتگاه صورتی همین اصل مهم اثرپذیری را با زبانی جذاب و زیبا به مخاطب یادآوری میکند. در پشت جلد کتاب، تعریف خوبی از این کتاب ارائه شده است که خواندن آن چیستی کتاب را برای مخاطب روشنتر میکند:
«اغلب ما گمان میکنیم انتخابهایمان در زندگی تماما به اختیار خودمان شکل میگیرد؛ گمان میکنیم مستقل از جهان پیرامونمان میاندیشیم و رفتار میکنیم. اما رنگها حالات درونی ما را دگرگون میکنند؛ نامهایمان تا حدی سرنوشت ما را رقم میزنند و بر قضاوت دیگران درباره ما تاثیر میگذارند؛ آب و هوای هر روز نگرش کلی ما در آن روز را جهت میدهد، و این فهرست عوامل پنهان مفصل و دراز است.
بازداشتگاه صورتی توضیح میدهد که چگونه محیط اطراف ما و صدها عامل پنهان دیگر افکار و اعمالمان را بیآنکه بدانیم شکل میدهد. آدام آلتر برای اثبات حرف خود آزمایشهای اعجابآور بسیاری انجام داده است و آنها را با زبانی ساده و گیرا و گاهی طنزآمیز توضیح میدهد. کتاب او هم برای تأثیرگذاشتن بر دیگران به کار میآید و هم برای آگاهشدن به اینکه چقدر تحتتأثیر عوامل بیرونی هستیم.»
در این کتاب یاد میگیریم که تا چه اندازه مسائل ساده بر زندگی ما اثرات بزرگی دارند. برای مثال نام هر فرد تا چه حد بر روال زندگی او مؤثر است؟ آدام آلتر در مورد نامها میگوید: «نامها از این حیث که با مفاهیمی معنادار پیوند خوردهاند، این قابلیت را دارند که نتایج زندگی ما را شکل دهند. در بعضی موارد، نامها به گروههای نژادی یا منزلتهای اجتماعی اقتصادی پیوند میخورند و در مواردی دیگر با امور خیریه یا خواندهشدن در آخر فهرست اسامی مدرسه. بعضی از این پیوندها یا تداعیها مثبت و برخی دیگر منفیاند. وقتی شما بهعنوان پدر و مادر با این سفره رنگین از انتخابهای مختلف روبهرو میشوید، شاید بد نباشد وقتی میخواهید میان چند اسم که به یک اندازه دوستشان دارید، یکی را انتخاب کنید که این تداعیها و پیوندها را لحاظ کنید.»
کتاب بازداشتگاه صورتی به مخاطب کمک میکند که به اثرپذیریاش از محیط اطراف، آگاهتر باشد و حتی بتواند آن را مدیریت کند؛ چراکه آگاهی به آنچه که از آن اثر میپذیریم باعث میشود بتوانیم بهدرستی موارد غیرضروری را شناسایی و حذف کنیم.
تمام آنچه که در این کتاب میخوانیم، شناخت بیشتر نسبت به محیط و اثرات آن نیست. بازداشتگاه صورتی به مخاطب میآموزد که چطور بهدرستی بر محیط اطراف اثرگذار باشد. این موضوع میتواند در شکلگیری روابط درست و رسیدن به خواستههایمان به ما کمک کند.
ساختار کتاب بازداشتگاه صورتی
ساختار کتاب بازداشتگاه صورتی در سه بخش اصلی سازماندهی شده است. نویسنده از بررسی دنیای درونیمان شروع و سپس به ارتباطات بین افراد اشاره میکند. در پایان هم دنیا از منظر متفاوتتری بررسی میشود.
در ادامه، با جزئیات بیشتر فهرست مطالب این کتاب آشنا میشویم:
- پیشگفتار
بخش اول: جهان در درون ما
- نامها
- برچسبها
- نشانهها
بخش دوم: جهان بین ما
- حضور بیشتر افراد دیگر
- خصوصیات شخصیتی افراد دیگر
- فرهنگها
بخش سوم: جهان در سراسر ایالت متحده آمریکا
- رنگها
- مکانها
- آبوهوا و ملایمات
- بخش پایانی
- تقدیر و تشکر
- یادداشتها
همانطور که مشاهده کردید کتاب از سه بخش و ده زیرمجموعه تشکیل شده است. در بخش اول، از نامها و برچسبها و نمادها بعنوان “دنیای درون ما” نام برده میشود. در حقیقت در این بخش از روابط تودرتوی اجتماعی و خصوصی انسانها بعنوان مرزبندیهای درون گروهی یاد میشود؛ تجمع انسانی که به مرور، شکلی از یک نوع نگرش را ایجاد میکنند که درجهت پیشبرد اهداف همان گروه است. به نظر میآید شروع مرزبندیهای بینالمللی از همین نقطه شروع میشود؛ تجربیات روزمرهای که به مرور به یک عقیده تبدیل میشوند و عقاید کنترل اجتماعی را به عهده میگیرند. تبعیض نژادی، ملی گرایی و نمادِ پول از مهمترین نتایجی است که دنیای درون ما به دنبال خواهد داشت.
بخش دوم کتاب، بعد از شرح و توصیف کافی در بخش قبل، از مرزهای درونی زندگی انسانها فراتر رفته است و به روابط بیرونی نظری انداخته است. در “دنیای میان ما”، نگرشهای درونی به ایدههای میان فردی تبدیل شدهاند و روابط اجتماعی شکل خاصی از زیست اجتماعی را بوجود آورده است. مباحث مهمی مانند انزوای اجتماعی و آسیبهای آن، نشاط و اضطراب اجتماعی، انگیزهی جنسی، عشق، لنزهای فرهنگی و امراض فرهنگی مانند هویت دوفرهنگی و چندفرهنگی در این قسمت بسیارخواندنی است. آدام آلتر – نویسندهی کتاب – در این بخش از تحقیقات خود، به میزان قدرت اثرگذاری خصوصیاتی اشاره میکند که میتوانند میزان علاقه و تنفر اجتماعی و جهت آن را هدایت کنند. فرهنگ در این بخش بعنوان متغیر مستقل نقش مهمی دارد؛ از نقشی که در یادگیری ریاضیات ایفا میکند تا ساختن هویتهایی چندگانه، فرهنگ نیروی قدرتمندی است که توانایی بسیاری در ساختِ نگرش ما و رفتارهایمان دارد.
مطالعه بخش سوم کتاب از این جهت لذتبخش است که نزدیکی زیادی با مسائل امروز ما دارد. به سبب گسترش تکنولوژی انسان امروزی علاوه بر مسائلی و نمونههایی که در دنیای درونی و بیرونی خود با آنها مواجه میشود، ارتباط بیشتری با جهان بزرگترِ پیرامون خود را شکل داده است. در “دنیای پیرامون ما” رنگها و تأثیرات آنها در حوزهی ورزش و اخلاقیات؛ مکانها و محیطهای طبیعی و همرنگ شدن با محیط؛ آبوهوا و جنگ و عشق و احساس انزوای اجتماعی در فصول سال بررسی شده است. نویسنده قطعات مهم موضوع کتاب را از بخش اول آن به ترتیب و یک به یک کنار هم چیده است و در بخش سوم تصویر نهایی را نشان داده است. سلسله مفاهیمی که به ما میگویند تا چه اندازه در انتخابهایمان آزادیم و آیا ما انسانی مستقل از جهانِ تأثیرگذاریم یا برعکس؛ و به چه میزان محیط اطراف ما قادر خواهد بود نگرش و اعمال ما را کنترل کند.
آیا این کتاب برای شماست؟
تصور میکنم مطالعهی متون روانشناسی برای کسانی که رشتهی تحصیلیشان روانشناسی نیست، باید با دقت زیاد همراه باشد. در غیر اینصورت احتمال سُرخوردن به سراشیبیِ شبه-علم برای این دسته بسیار خواهد بود. همینطور نباید به یک یا چند اثرِ محدود اکتفا کرد چرا مطالعه در صورتی که مداومت نداشته باشد شخص را دچار کجفهمی و توهم دانستن میکند. برای گزینش بهتر یک کتاب خوب توجه به چند نکته مهم است. ابتدا کیفیت و کمیتِ منابع مورد استفادهی نویسنده و ارائه آمار در صورت ارائه دادنِ یک تئوری و مستندبودن شواهد و پژوهشهاست که کمک میکند تا مطالعهی دقیقتر و قابل اعتمادتری داشته باشیم. آدام آلتر از این جهت یک نویسنده و پژوهشگر خوب به شمار میآید و این کتاب میتواند شروع خوبی برای مطالعه در زمینهی شناختِ نیروهای پنهان و اثرگذار بر زندگی و افکارمان باشد. به طور خلاصه و همانطور که پُل بلوم دربارهی این اثر میگوید: “با وضوحی مثالزدنی و طنزی ملیح، آلتر نگاهی کاملا جدید به طبیعت انسانی ارائه میدهد”.
کتاب بازداشتگاه صورتی برای رده سنی ۱۷ سال به بالا مناسب است. این کتاب درباره خودشناسی است و اثرات ماندگاری بر مخاطب خواهد گذاشت. بنابراین کتاب بازداشتگاه صورتی به همه بزرگسالان توصیه میشود.
اگر شما هم کسانی را میشناسید که خیلی از اطراف خود اثر میپذیرند، حتما این کتاب را به آنها معرفی کنید. همچنین پیشنهاد این کتاب به کسانی که شیوه مدیریت روابطشان را بهدرستی نمیدانند و بر محیط اثرگذاری مثبتی ندارند، خالی از لطف نخواهد بود.
بخشهایی از کتاب بازداشتگاه صورتی
ظرافت نظر یونگ در مورد این که نام فروید باعث شد که او به سمت «دفاع از اصل لذت» کشیده شود، فقط وقتی معلوم میگردد که بدانید کلمه فروید در زبان آلمانی به معنی «لذت» است. پس نامها تنها وقتی قدرت دارند که با مفاهیم پُرمعنای دیگری تداعی شوند.
در بعضی از فرهنگهای خاص، والدین، به هنگام نامگذاری بچههایشان، از این ایده استقبال میکنند. رئیس جمهور [پیشین] نیجریه، گودلاک جاناتان، درست و حسابی بهمعنای اسمش نائل گردید و همسرش پِیْشنس (به معنی صبر) نامیده شد؛ صفتی که بانوهای اول کشور زمانی که همسرانشان از پلکان سیاست بالا میروند، بهشدت به آن نیاز دارند. برطبق یک ضربالمثل نیجریهای، «وقتی روی شخصی نامی نهاده میشود، خدایانش آن را میپذیرند». از همین جهت است که والدینی که از پا افتادهاند، بعضی وقتها فرزندشان را دوماکا (معنای تحتاللفظی دستم را بگیر) یا اوبیاگِلی (کسی که آمده است تا غذا بخورد) مینامند. (ص۴۴)
لازم به ذکر است که رابطه میان سطح درآمد و تحصیلات والدین و نامگذاری کودکان رابطهای عِلّی نیست؛ یعنی بهصرف آنکه همواره کودکانِ فقیرتر نامهایی متفاوت با کودکان مرفه دارند، دلیل نمیشود که دخترانی با نام الکساندرا چون به طرزی ممتاز نامگذاری شدهاند، الزاما ثروتمند باشند. یک بدیل محتمل این است که افرادی که پیشزمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی دارند، در محیطهای فرهنگیِ متفاوتی سُکنا میگزینند و محیطهای مزبور بهنوبهٔ خود اولویتهای افراد را برای گزینش نامهای بخصوص شکل میدهد. (در فصل ششم رابطه میان فرهنگ و اولویتها را عمیقتر ملاحظه خواهیم کرد). برای مثال، ساکنان ایالات جنوبی آمریکا بهطور معمول سطح درآمد کمتری از ساکنان ایالات شمالی دارند و جنوبیها در قیاس با شمالیها بیشتر اسم بابی را انتخاب میکنند. تفاوتهای نمایان فرهنگی میان شمالیها و جنوبیها، احتمالا هم بیانگر اختلاف در نامگذاری میان آنهاست و هم نشاندهنده شکافی که در سطح درآمد این دو گروه وجود دارد. (ص۵۶)