معرفی کتاب و منابع تخصصی

کتاب ذهن حواس جمع

یکی از مشکلات دائمی من در زندگی
ایجاد تعادل در استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت بوده و هست

کتابهای کار عمیق، اصلگرایی و ذهن حواس جمع و مینیمالیسم دیجیتال در این مسیر کمکم کرده اند. هرکدام از زوایای مختلف موضوع را بررسی کرده بودند.

کتاب ذهن حواس جمع (‏۲۰۱۹) ‏به یکی از رایج‌ترین مشکلات زندگی مدرن که اغلب به تکنولوژی معاصر نسبت داده می‌شود می‌پردازد: حواس‌پرتی. نیر ایال مدعی است بااینکه گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن ها مانع از انجام کارهای ارزشمندتان می‌شوند؛ اما آن‌ها دلیل اصلی حواس‌پرتی نیستند. پس علت چیست؟ در این متن کوتاه، ایال یک چارچوب چهارقسمتی عملی را به ما نشان می‌دهد که در آن چگونگی و دلایل حواس‌پرتی و همچنین روش‌های غلبه بر آن را توضیح می‌دهد.

خواندن این مطلب برای چه کسانی مفید است؟

وقتی با مشکلی مواجه می‌شیم، یک راه برای حل کردن مشکل، اینه که بفهمیم ریشه‌اش کجاست و چرا اصلا یک همچین مشکلی وجود داره. اگر بپذیریم که حواس‌جمع بودن مهمه، خوبه بدونیم چرا انقدر سخته که حواس‌جمع بمونیم. نیر ایال در کتاب ذهن حواس‌جمع اول میگه چرا حواسمون پرت میشه. این کتاب برای این افراد مناسب است :

  • هرکسی که در هر برهه‌ای از زمان تسلیم سهل‌انگاری و حواس‌پرتی شده باشد.
  • افراد مبتکر و پرکاری که می‌خواهند عادات خوب را درون خود پرورش داده و نهادینه کنند.
  • والدینی که نگران رابطه‌ی فرزندانشان با تکنولوژی هستند.

چند نکته است که پیش از تغییر باید بپذیریم

اول اینکه #شبکه_های_اجتماعی و اینترنت برای جذب ما طراحی شده اند تا بر اساس مدل محرک ، توانایی و انگیزه رفتار ما را شکل دهند. پس میتوانند مثبت باشند و منفی. مهم انگیزه ما از ورود است. دنبال تفریحیم یا ارتباط. محرک هایی که ما را دنبال خود میبرند کدامند؟
آیا توانایی تولید محتوای خوب برای ارتباط، یا توانایی مصرف درست محتوا را دارم؟
یا هرچه پیش آید به دنبالش میروم.

دوم اینکه وقتی شبکه های اجتماعی مانع رسیدگی ما به کارمان میشوند، دلیل چیز دیگری است. احتمالا مشکلی در درون یا با کار خود داریم و دنبال راه فراریم.

اینستاگرام یا هر شبکه دیگری ذاتا چیز بدی نیست، میشود در آن با مشتریان و دوستان ارتباط مفیدی داشت
مسئله جایی شروع میشود که هدف اصلی ما فراموش میشود
در تولید و مصرف محتوا : هر نوع محتوایی تولید کنم؟ هر محتوایی را ببینم؟
دوستانی که در صفحه شان از فروش و استراتزی و منابع انسانی میگویند تا #برندینگ بیات شده را.

بی هدف بودن در مواجه با محتوا،
مشکل اصلی است و هویت ما را نابود میکند

پس بهتر است اول محرکهای درونی را کنترل کنیم
هدف، هویت و برنامه که باعث تمرکز ما روی کارمان میگردند

بعد محرکهای بیرونی را میتوان کنترل کرد
با کنترل زمان حضورمان در شبکه ها و البته راه های دیگری که در کتاب آمده

فراموش نکنیم اگر ذهن حواس جمع نداشته باشیم
در رابطه با دوستان، فرزندان، در کار و حتی در روابط عاطفی خود دچار مشکل میشویم

این کتاب برای یکبار خواندن نیست
باید آن را مدتها کنار دست خود داشته باشید تا مشکل حل شود و کنترل اوضاع را به دست بگیرید

درباره نویسنده: نیر ایال نویسنده، مشاور و مدرس است که حوزه‌ی کاری‌اش روان‌شناسی تکنولوژی‌های اعتیادآور است. او همچنین نویسنده‌ی کتاب پرفروش “قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه‌روز درگیر کند ” در سال (‏۲۰۱۴) است‏. ایال همچنین یک فرشته‌ی سرمایه‌گذار فعال بوده و در دانشکده تحصیلات تکمیلی تجارت استنفورد نیز تدریس کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *